Forlæng dit batteri´s levetid ved at følge disse anvisninger

Næsten hver gang vi renoverer et elcykel batteri spørger folk hvad man skal gøre for at få batteriet til at holde længst muligt. Vi har opstillet en række punkter som man så vidt muligt bør efterleve, og som bør få batteriet til at holde ca. 4-5 år, som er den normale levetid på et elcykel batteri. Bruges batteriet hyppigt i det daglige kan det typisk klare ca. 800 fuldopladninger – oplades batteriet hver dag vil levetiden derfor nok blive kortere. Men bemærk også at et batteri som ikke bruges ikke nødvendigvis holder længere – snarere tværtimod, da en række korrosionsprocesser i batteriet langsomt vil nedbryde det og gøre batteriet ”sløvt”.

Følg disse råd hvis du ønsker længst mulig levetid af dit elcykel batteri:

  • Opbevar så vidt muligt batteriet køligt (5-20 ºC). Batteriet bør ikke udsættes for temperaturer lavere end   -10ºC og højere end 40ºC.
  • Ved langtidsopbevaring af batteriet bør batteriet opbevares køligt og ca. halvt opladet. Oplad batteriet 1 time hver 2. måned. Denne metode vil formindske battericellernes permanente kapacitetstab.
  • Lad aldrig opladeren være tilsluttet til batteriet i længere perioder. Afmontér så vidt muligt opladeren efter endt opladning, f.eks. efter en opladning natten over.
  • Opladning af batteriet må ikke foregå ved temperaturer lavere end 0ºC og ikke højere end 35ºC.
  • Batteriet må aldrig udsættes for temperaturer højere end 60ºC.
  • Batteriet skal oplades straks når det er helt afladt. Batteriet må aldrig henstå afladt i længere perioder.
  • Udsæt ikke batteriet for ekstreme vejrsituationer, f.eks. kraftig regn og sne. Anskaf dig evt. en ”badehætte” til batteriet hvis du ofte kører i regnvejr – det vil få batteriet til at holde længere, og du risikerer ikke at batteriet får defekt som følge af en vandindtrængning (som garantien ikke dækker).
  • Udsæt ikke batteriet for kraftige rystelser og bump (f.eks. ved kørsel i meget ujævnt terræn) da dette kan ødelægge batteriets elektronik.
  • Udsæt ikke batteriet for hyppige skiftesvise kolde og varme omgivelser, da den kondens som opstår, kan påvirke batteriets elektriske komponenter.