Oplever du problemer med
batteriet på din SCO elcykel? Her guider vi dig til at forstå de fejl som kan optræde på en SCO elcykel og hvor fejlen kan være lokaliseret.
Hvor kan fejl opstå på en SCO elcykel?
Fejl, der opstår på en elcykel, kan skyldes problemer med elcyklens elsystem (eller i sjældne tilfælde elmotoren) eller fejl i batteriet. Det kan nogle gange være svært at afgøre præcist, hvor fejlen ligger, men her giver vi dig nogle eksempler på de fejl, vi oftest ser på batteriet og elsystemet.
Fejl på elcyklens elsystem er desværre ret almindelige – de kan opstå, hvis elcyklen har været udsat for meget regn, eller hvis komponenter, der styrer elsystemet, svigter. En SCO elcykels elsystem består af følgende hovedkomponenter:
- Elcykelbatteriet
- Elcykeldisplayet (på styret
- Elcyklens controller (sidder lige foran batteriet, hvis batteriet sidder på bagagebæreren)
- Elcyklens pedalsensor
- Elektriske bremsestopkontakter (sidder i håndbremserne)
- Elcyklens motor
Hvis en af disse komponenter svigter, vil elcyklen enten ikke køre normalt eller slet ikke kunne køre. Ud fra de symptomer, du oplever, vil en elcykelmekaniker normalt kunne vurdere, hvor fejlen ligger – men nogle gange er man dog nødt til blot at prøve at skifte den komponent, man formoder er årsagen til fejlen.
Hvordan ved du, at der er opstået en fejl på din SCO elcykel?
En hovedregel er, at hvis elcyklen kan køre og ikke pludseligt slukker, mens man kører, så er batteriet som regel i orden.
Batteriet kan dog være slidt, så man ikke længere kan køre lige så langt som dengang, det var nyt.
- Pulserende trækkraft: Kører elcyklen pludselig mærkeligt og pulserende, er det normalt ikke batteriet, der er årsagen – det kan i stedet være en defekt pedalsensor, som ikke korrekt registrerer pedalernes bevægelser.
Der vil typisk være lys i displayet på styret, og batteriet kan oplades som normalt, men elmotoren trækker ikke ordentligt – eller også vil den slet ikke køre.
- Kraftige lyde fra motoren: Udsender motoren mærkelige, metalliske lyde, kan det være et tegn på en defekt motor. Denne fejl er dog ret sjælden og opstår oftest først, når motoren er slidt eller har været overbelastet (f.eks. ved bjergkørsel).
- Fejl på elcyklens display: De hyppigste fejl på SCO-elcykler opstår ofte i displayet – enten som følge af fugt i displayet eller elfejl i de indbyggede knapper. Det kan resultere i, at du f.eks. ikke kan skifte hastighed, eller at elcyklen slet ikke vil køre, selvom der er lys i displayet. Hvis displayet lyser, betyder det, at der kommer strøm fra batteriet, og batteriet er derfor formentlig i orden.
- Fejl på elcyklens controller: Elcyklens controller styrer alle elfunktioner på cyklen. Hvis der opstår fejl i controlleren, vil elcyklen ikke kunne køre, selvom displayet typisk stadig lyser.
- Motoren kører ikke, men displayet tænder: Fejlen kan skyldes en defekt pedalsensor, en fejl i controlleren, defekte bremsestopkontakter på styret, en løs ledningsforbindelse eller en fejl i displayet. Batteriet er formentlig i orden, hvis displayet er tændt.
Typiske SCO elcykel fejlkoder:
Hvis din SCO elcykel viser en fejlkode, kan du her finde en oversigt over de mest almindelige fejl samt potentielle løsninger til at få din elcykel op at køre igen. Bemærk, at antallet af blink svarer direkte til tallene i tabellens fejlkoder.
Fejlkode |
Problem |
Mulig løsning |
SCO elcykel fejl e02 |
Motor fungerer ikke korrekt |
Kontakt en autoriseret tekniker |
SCO elcykel fejl e03 |
Fejl i controller |
Rådfør dig med din forhandler |
SCO elcykel fejl e04 |
Displayet viser fejl |
Undersøg og nulstil displayet |
SCO elcykel fejl e05 |
Forbremse registrerer en fejl |
Sørg for, at håndbremsen er frigjort |
SCO elcykel fejl e07 |
Hastighedssensor ikke registreret |
Tjek magnetens placering ved hjulet |
SCO elcykel fejl e08 |
Batteriniveau for lavt |
Oplad batteriet fuldt op |
SCO elcykel fejl e09 |
For høj batterispænding |
Få hjælp fra din forhandler |
De mest almindelige fejl, vi oplever på SCO-elcykelbatterier, er:
- Batteriet er dødt, og elcyklen tænder ikke: Hvis batteriets indikator er helt slukket, og elcyklen ikke kan tændes via displayet med batteriet monteret, er det formentlig batteriet, der er defekt. Et fuldt opladet batteri skal afgive ca. 42 volt.
- Elcyklen stopper pludseligt under kørsel: Dette er nok den mest almindelige batterifejl. Den skyldes typisk en cellefejl, hvor spændingen i en eller flere celler bliver for lav, hvilket får batteriet til at slå fra.
- Elcyklen kører ikke ret langt: Hvis elcyklen kun kan køre en kort distance, og batteriindikatoren samtidig viser, at strømniveauet hurtigt falder, er det et tegn på, at batteriet er slidt og bør udskiftes.
- Batteriet kan ikke lades: Hvis batteriet ikke kan oplades, kan det skyldes en defekt i selve batteriet, en sprunget sikring, en defekt oplader eller et slidt opladestik. Det kan også skyldes fejl i battericellerne eller i batteriets BMS (Battery Management System).
- Batteriet viser fuld opladning, men elcyklen kan ikke tændes: Denne fejl kan skyldes enten en defekt i batteriet eller en fejl i elcyklens elsystem. Den eneste måde at finde fejlen på er ved at teste, om batteriet sender strøm videre til elcyklen.
SCO batteri fejl – Få renoveret dit elcykelbatteri
Hvis din elcykel fortsat oplever batterifejl, selv efter fejlfinding, kan det være tegn på, at batteriet trænger til en test eller en opgradering. I stedet for at investere i et helt nyt batteri, kan du få udskiftet battericellerne i dit nuværende batteri. En
elcykel batteri renovering kan spare dig op til 3.000 DKK, og vi giver 2 års garanti på udskiftningen, så du får en driftssikker elcykel igen.